Δεσποτικό

Στο κέντρο των Κυκλάδων βρίσκεται το «παριανό αρχιπέλαγος», ένα ιδιαίτερο σύμπλεγμα νησιών γύρω από την Πάρο που περιλαμβάνει την Αντίπαρο, το Δεσποτικό, το Τσιμηντήρι, το Στρογγυλό, το Σάλιαγκο, τα Πατερονήσια, το Ρεματονησί και άλλες μικρότερες νησίδες. Στην νότια πλευρά του συμπλέγματος βρίσκεται το ακατοίκητο νησί Δεσποτικό, σχεδόν δεκατρία ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πάρου και μόλις μισό μίλι δυτικά της Αντιπάρου, με την οποία κατά την αρχαιότητα ήταν ενωμένο. Εδώ και χιλιετίες η ιστορία του νησιού είναι άρρηκτα δεμένη με αυτή της Αντίπαρου και της Πάρου.
Πάρος. Ο συγκερασμός ποικίλων παραμέτρων, όπως της καίριας γεωγραφικής θέσης της Πάρου πάνω στις εμπορικές θαλάσσιες διαδρομές που συνδέουν την Κρήτη, τη Μικρά Ασία, την Ανατολή και τις Κυκλάδες με την Ηπειρωτική Ελλάδα, του υπήνεμου μεγάλου λιμανιού στη σημερινή Παροικιά, του ήπιου κλίματος και του πλούτου της γης υπήρξε καθοριστικός παράγοντας για την ακμή του νησιού, ιδιαίτερα κατά την αρχαϊκή και κλασική εποχή (6ος -5ος αι.π.Χ). Η αρχαία πόλη της Πάρου, η «Παρίων πόλις», αναδείχθηκε σε μία από τις πιο ισχυρές και πλούσιες νησιωτικές πόλεις. Στην εδαφική και πολιτική επικράτεια της ανήκε η Αντίπαρος (αρχαία Ωλίαρος) και το σημερινό Δεσποτικό (αρχαία Πρεπέσινθος).
Η αρχαϊκή περίοδος (7ος – 6ος αι. π.Χ.) είναι η «χρυσή εποχή» του νησιού, αφού γνωρίζει σημαντική οικονομική και πολιτιστική ακμή, λόγω της κεντρικής θέσης του στο Αιγαίο και της εκμετάλλευσης των λατομείων μαρμάρου, του περίφημου παριανού λυχνίτη. Ήδη από τον πρώιμο 7ο αι.π.Χ. οι δραστηριότητες των Παρίων επεκτείνονται ως την Προποντίδα, όπου ιδρύουν την αποικία Πάριον (710/705 π.Χ.) και στη Θάσο όπου ιδρύουν την ομώνυμη αποικία (680/670 π.Χ.). Η συστηματική εκμετάλλευση του μαρμάρου ξεκινά τον 7ο αι.π.Χ. και έως τα κλασικά χρόνια παίρνει τεράστιες διαστάσεις, καθώς γίνεται περιζήτητο σε όλη τη Μεσόγειο και αποτελεί τη βασική πηγή πλούτου του νησιού, αλλά και την αιτία για τη δημιουργίας μιας μοναδικής σχολής γλυπτικής με πανελλήνια ακτινοβολία Κάποιοι από τους πιο γνωστούς παριανούς γλύπτες ήταν ο Αριστίων, ο Παλίων, ο Πλάτθις, ο Αγοράκριτος και ο Σκόπας.
Σταδιακά, λόγω της εντατικής εκμετάλλευσης του μαρμάρου το άστυ των Παρίων μεταμορφώθηκε σε μια κυριολεκτικά μαρμάρινη πόλη. Μέσα σε κλίμα οικονομικής και εμπορικής ευφορίας και πολιτικής φιλοδοξίας για κυριαρχία και επέκταση στο Αιγαίο οι Πάριοι από τον 6ου αι.π.Χ. επενδύουν σημαντικό πλούτο τόσο στο πανιώνιο ιερό του Απόλλωνα στη Δήλο, όπου οι παραδοσιακοί ανταγωνιστές τους Νάξιοι έχουν εδραιώσει την παρουσία τους έναν αιώνα νωρίτερα και οι Αθηναίοι εμφανίζονται ως ανερχόμενη ηγετική δύναμη, αλλά και στο δικό τους νησί κτίζοντας πολλούς ναούς και δημόσια κτίρια. Από τα αρχαιολογικά δεδομένα συνάγεται ότι από τα μέσα του 6ου αι.π.Χ. έως τις αρχές του 5ου αι.π.Χ. συντελείται στην Πάρο ένα δαπανηρό και φιλόδοξο οικοδομικό πρόγραμμα για την ανέγερση λατρευτικών κτιρίων. Ανασκαφικά ευρήματα, επιγραφές, διάσπαρτα αρχιτεκτονικά μέλη και γραπτές πηγές μαρτυρούν την ύπαρξη ιερών σε όλο το νησί. Στο κέντρο του άστεως, ειδικότερα, ιδρύονται τρεις ναοί (ναός της Αθηνάς, ναοί B και C), ενώ στην άμεση περιφέρεια της πόλης δύο ιερά του Απόλλωνα (Δήλιο, Πύθιο), το ιερό της Δήμητρας και της Kόρης (Θεσμοφόριο), το ηρώο του ποιητή Αρχίλοχου.
Οι Πάριοι όμως με στόχο την ισχυροποίηση της γεωπολιτικής και οικονομικής παρουσίας τους στο κεντρικό Αιγαίο αποφασίζουν στα μέσα του 6ου αι.π.Χ. την ίδρυση ενός μεγάλου ιερού εκτός άστεως, στο σημερινό νησί Δεσποτικό, Το ιερό αφιερώνεται στον Απόλλωνα και ιδρύεται σε μία θέση που κατοικείται από την Γεωμετρική περίοδο, έχει και λατρευτικό χαρακτήρα, καθώς και το βασικότερο γεωγραφικό χαρακτηριστικό για την ανάπτυξη ενός υπερ-τοπικού θρησκευτικού κέντρου, την ύπαρξη ενός πολύ καλά προστατευμένου λιμανιού.

Χρονολόγιο

Γενικά

Το ιερό του Απόλλωνα

Τέμενος (Λατρευτικός περίβολος)

Τα ευρήµατα από το λατρευτικό κτίριο

Περίβολος-κτίρια στοές

Υπόλοιπο τεμ-Νότια-Ύστερα

Τα κτίρια έξω από το τέμενος

Γλυπτά – Ευρήματα

Αναστήλωση

Ομάδα